Kopaonik-Raška-Jošanička Banja-Kopaonik

Biciklom po Kopaoniku- uspon od Jošaničke Banje

Kada idete biciklom po Kopaoniku, samo je jedna stvar neupitna, a to je da ćete naići na uspon kuda god da krenete. Tako je i sa ovom pravom brdskom vožnjom sa usponom prve kategorije na kraju. Vožnja za ljubitelje Kopaonika…ali pre svega za one koji su spremni da voze dugačke uspone. Pored predivne prirode i fenomenalnih pogleda, glavna karakteristka ove staze je uspon koji počinje od skretanja sa Ibarske magistrale do vrha Kopaonika, dužine 36 km!!!

Spust

Ali, da krenemo od početka…na vožnju krećemo iz centra Kopaonika, ispred popularnih Konaka. Tu je i parking, tako da se tu mogu ostaviti kola.

Centar Kopaonika, ispred Konaka

Ide se putem koji vodi za Rašku. Ubrzo se stiže na raskrsnicu gde se put odvaja levo za Rudnicu i desno za Jošaničku Banju. Skreće levo i ide se spustom ka mestu Rudnica.

Raskrsnica gde se skrece levo prema Rudnici

Spust je dugačak 19 km i izuzetno je zahtevan. Na nekim mestima nagib je i 12%. Asfalt je dobar i put je širok, ali ima dosta krivina i treba paziti da se ne pređe u suprotnu traku. Uvek očekujte saobraćaj pojačanog inteziteta. Pogledi su prelepi i ne treba žuriti, tako da i fotoaparat nije na odmet. Pružaju se prelepi pogledi na sever Kosova i Metohije i obronke Golije i Peštera.

Spust ka Rudnici i pogled na obronke Golije i Peštera

Posle pređenih 19 km uključuje se na magistralni pravac Raška-Kosovska Mitrovica. Na dobro obeleženoj raskrsnici se skeće desno i put vodi ka Raškoj.

Skretanje desno ka Raškoj

Deonica do Raške je dugačka oko 10 km, vozi se po odličnom novom asfaltu, ali se i ovde može računati na pojačan intezitet saobraćaja. Na 27 km od početka se nailazi na PRUŽNI PRELAZ BEZ RAMPE I POTREBNO JE BITI JAKO OPREZAN!!!

Na ulazu u Rašku se nailazi na kružni tok i ovde se ide desno ka Kraljevu. Raška može biti prva dobra prilika za odmor i dopunu hrane i vode. Narednih 15ak km se vozi pored reke Ibar, čuvenom Ibarskom magistralom. Saobračaj je izuzetno frekventan, i pažnja je preko potrebna. Teren je mahom valovit, ali se ne treba zavaravati. Dolazi dugačak uspon i energiju treba pažljivo upotrebljavati. Prepočuje se vožnja na lakšim prenosima (veći broj obrtaja pedala) kako bi noge bile odmorne za uspon, pogotovu ako je dan vetrovit, kao onog dana kada ja autor obilazio stazu. Prodavnica pored puta ima na pretek.

Kreće uspon

Posle uživanja na nizbrdici i po ravnici…kreće pravo uzbuđenje. Prelazi se most preko Ibra, dolazi na raskrsnicu gde skrećete desno ka Kopaoniku. Ovo mesto se zove Biljanovac. Pažnja- posle ovog mesta dolazi još samo jedno mesto gde ćete moći da dopunite vodu i hranu.

Skretanje sa Ibarske magistrale ka Kopaoniku

Uspon možemo podeliti na dva glavna dela. Prvi deo od Biljanovca do Jošaničke Banje, a drugi od Jošaničke Banje do vrha Kopaonika.

Deo do Jošaničke Banje je dugačak 10 km i vodi klisurom uz reku Jošanicu. Uspon je blag, jači vozači ga voze na velikom prednjem zupčaniku, ali ako niste takmičar preporuka je da se ovaj deo vozi na malom zupčaniku, čak i ako se učini da je lako. Biciklisti bi rekli da je ova deonica podmukla, jer vam se čini da idete po ravnom ali je u pitanju uspon koji donosi promenu nadmorske visine od 260 m i umor se može naknadno pojaviti. Priroda je lepa, i uglavnom se može računati na hladovinu pored puta.

Ulazi se u Jošaničku Banju i OVDE JE POSLEDNJA PRILIKA DA SE DOPUNE HRANA I VODA!!! U Jošaničkoj Banji se skreće desno preko mesta, odmah se nailazi na Y raskrsnicu i tu se skreće levo. Uspone kreće manje više lagano, tek nešto malo zahtevnije od prethodne deonice. Posle 3 km se zvanično ulazi u Nacionalni park priorode Kopanike i prolazi se ispod drvene kapije.

Ulazak u Nacionalni park Kopaonik

Dolazi oštra krivina ulevo i kreće prvi izuzetno zahtevan deo uspona. Takav profil (7-9%) će se zadržati narednih otprilike 7 km, a dobar orijentir može biti naselje Kokorevac- kad se izađe iz Kokorevca može se reći da je najgori deo prošao.

Ono što je zanimljivo za ovaj uspon u celosti je da ima vrlo malo pogleda i biciklista ima osećaj da se pomalo vrti u krug. Vrh planine se vidi tek u poslednja 3 km, a skoro tokom celog uspona Vas prati gusta šuma sa obe strane puta. Nažalost, nisu u pitanju krošnje koje pokrivaju put, tako da se na hladovinu može računati samo u prepodnevnim ili kasnim popodnevnim časovima. Još jednom da se napomene, od Jošaničke Banje do Kopaonika nema mesta gde možete dopuniti vodu i hranu.

Kroz šumu do vrha Kopaonika

Izlazak iz Kokorevca označava prelazak u lakši deo uspona…relativno govoreći naravno. Uspon i dalje nastavlja, ali lakše, čak i sa deonicama nizbrdice. Negde pri izlasku iz Kokorevca se menja i prirodno okruženje, listopadna stabla ostaju iza Vas i vazduh postaje svežiji. Ali, nemojte da Vas lakša deonica zavara jer je do kraja ostalo još skoro 15 km zahtevnog uspona!

Na ovakvim usponima je najvažnije dobro rasporediti snagu i održati ritam. Pauze se mogu praviti, ali samo ako Vam prijaju. Hranu treba uzimati na male zalogaje, gelovi su odlični i ne treba zaboraviti na vodu ili sokove. Na 70 km se nalazi česma gde se možete umiti (nije sigurno da li je pijaća voda), ali ako su velike vrućine izvor može i da presuši.

Većina biciklista bi na ovom usponu volela da ima makar prenos 39-25, ako ne i lakše. Sve lakše od toga je i više nego dobrodošlo. Na kratkim deonicama nizbrdice treba okretati pedale lagano, jer se i tako noge odmaraju. Ko može i zna, može da se i istegne u toku vožnje. Ako prija, može se i sići sa bicikle zarad istezanja.

Posle 34 km od Biljanovca nailazi se na tablu KOPAONIK, osmeh je na licu, skreće se levo ali tu nije kraj vožnje. Ostalo je još nekih 1.5 km do Konaka odakle smo i krenuli. Strpljivo treba odpedalirati, doći do cilja, napraviti fotku i brzo se obući da se ne bi prehladilo na hladnom i lepom vazduhu Kopaonika!

Stigli smo na Kop!
Važne tačke na stazi
Mapa (link)
# KM od početka KM do kraja Znak Komentar
1. 0 82 Start Ispred Konaka
2. 1,5 80,5 Skretanje levo ka Rudnici
3. 20 62 Skretanje desno ka Raškoj
4. 26,1  55,9 !!! Neobeleženi pružni prelaz
5. 29  53 + Raška kružni tok-skretanje desno kao Kopaoniku/Kraljevu. Dom zdravlja
6. 46,5  35,5 → P Prelazak preko mosta na Ibru i skretanje desno kao Kopaoniku. Prodavnica
7. 57  25 → P ⇑ + Centar Jošaničke banje, skretanje desno za Kopaonik. Prodavnica. Početak uspona. Dom zdravlja
8.  80,0  2  Skretanje levo kao centru Kopaonika
9.  82  0  Cilj Kraj staze

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *