Zlatibor-Kokin Brod-Ljubiš-Gostilje-Zlatibor

Biciklom po Zlatiboru i Zlataru

Ovo je zasigurno među top pet najtežih i najživopisnijih staza koje se mogu naći na ovom blogu. Vodi kroz prekrasne krajeve planina Zlatibor i Zlatar. U vreme obilaska staze (leto 2014.) bilo je i deonica bez asfalta. Ova ruta se preporučuje samo izuzetno utreniranim biciklistima, a takođe zahteva od bicikliste da bude samostalan, jer se prolazi kroz totalno nenaseljene krajeve. Staza je dugačka 94 km, najviša tačka preko koje se prelazi je 1259m nadmorske visine, dok je ukupna promena nadmorske visine je 2273m!

Vožnja je apsolutno brdska i upravo su brda ono po čemu se ova staza pamti, slično kao na stazi Zlatibor-Tara.Ima dugačkih uspona, kako lakših u početku, tako i težih kod Kokinog broda, ali ima i kratkih i strmih pri kraju. Čak i ako ste utreniran vozač, ovoj stazi treba pristupiti oprezno i čuvati energiju tokom cele vožnje. Vožnja je izuzetno dinamična, brda se brzo smenjuju, nizbrdice su uglavnom zahtevne, tako da nema mnogo mesta za predah.

Pejzaži ostavljaju bez daha i obavezno ponesite foto aparat!

Deonica Jasenovo-Ljubiš

Staza je zamišljena kao krug Zlatibor-Kokin Brod-Jasenovo-Ljubiš-Gostilje-Zlatibor i može se podeliti u dve velike celine: Zlatibor-Kokin Brod (Zlatarsko jezero) i Kokin Brod-Zlatibor.

Polazak sa Zlatibora

Od Zlatibora do Kokinog broda se vozi magistralom koja vodi ka Crnoj Gori. Saobraćaj je u skoro svako doba izuzetno frekventan, sa dosta teretnih vozila i potencijalno umornih vozača. Dobra stvar je da je asfaltna podloga izuzetno dobra, put je širok, a napravljeno je i dosta mostova da bi se izbegle krivine.

Prvih 17 km put blago penje tj. povećava se nadmorska visina. Uspon je neznatan, svega 150 m nadmorske visine, ali noge ipak osete. Prelazi se preko Borove Glave, odakle puca prelep pogled na obronke Zlatara, a tu je i restoran.

Borova Glava

Od 17. kilometra kreće blagi spust kroz četinarsku šumu. Osim između 24. i 26. km, staza je uglavnom „pod nogu“, kako to biciklisti kažu za blage nizbrdice. Sve do Kokinog Broda ne treba očekivati da će biti prodavnica pored puta. Pred sam ulazak u Kokin Brod se prelazi most preko Radoinjskog jezera. U Kokinom Brodu se jako preporučuje dopuna hrane i vode jer do kraja vožnje (preostalo oko 60km) treba računati na ne više od dve prodavnice (Jasenovo i Ljubiš) a možda ni na njih. Iz Kokinog Broda se nastavlja ka Novoj Varoši i ubrzo se stiže do brane, gde se skreće levo i prati tabla za Jasenovo. Brana se prelazi, i na kraju brane se skreće desno. Put nastavlja ka Jasenovu.

Na Zlatarskom jezeru

Ka Jasenovu

Od Zlatarskog jezera kreće najduži uspon na ovoj vožnji- 8.9 km krivudavim putem ka Jasenovu. Prosečan nagib je 4%, i svrstava se u drugu kategoriju. Treba očekivati lošiji asfalt, ali se možda nešto u međuvremenu promenilo. Sa desne strane imate pogled na Zlatarsko jezero i Zlatar, tako da uživajte!

Biciklom po Zlatiboru i Zlataru
Zlatarsko jezero podno Zlatara
Kraj uspona posle Zlatarskog jezera

Na kraju ovog uspona se stiže na visoravan sa koje ćete imati pogled na Zlatar i Zlatibor. Visoravan kratko traje i kreće spust ka Jasenovu. Put je širok, ali ne preterano dobar, tako da pažljivo vozite.

Ako su hrana i voda na izmaku, ili ako treba bilo šta drugo, Jasenovo je na putu i možda ima otvorena radnja, mada ne treba računati na to. U slučaju bilo kakve druge potrebe, tu je i policijski hotel (sa leve strane zavučen, gledano iz pravca Zlatarskog jezera).

Iz Jasenova kreće kratki uspon od oko 2km i završava se na kružnom toku gde se ide levo, kao Ljubišu.

Kružni tok posle Jasenova i skretanje levo ka Ljubišu

Ljubiš

Posle ove raskrsnice dolazi najteži deo vožnje. Kreće se ka mestu Ljubiš, koje je od raskrsnice udaljeno oko 14 km, i to uglavnom valovitog terena. Na ovoj deonici se mogu naći delovi puta bez asfalta!

Obroncima Zlatibora i Zlatara
Malo makadama pre Ljubiša….

Stiže se u Ljubiš, prvo malo veće mesto posle Kokinog Broda, i ukoliko je potrebno dokupiti hrane i vode, ovo je pravo mesto za to. Ostalo je još oko 30 km do kraja, i to vrlo brdovitog terena. Dobro je znati da iz Ljubiša možete i prečicom stići do startne tačke ove staze. Ako to želite, iz Ljubiša skrenite levo i krenite ka magistrali. Do Zlatibora ima 22km.

Za one koji ostaju na planiranoj ruti, skrećemo desno iz Ljubiša i nastavljamo ka Gostilju. Poslednjih 30 km, od Ljubiša do Zlatibora, ćete zasigurno zapamtiti po 4 uspona koji slede- 4 km, 6 km i 2.5 i 3 km. Računica kaže da je od poslednjih 30 km polovina u usponu, i još kad se na to doda da se radi o poslednjih 30 km, jasno je koliko može biti zahtevno. U proseku, ova 4 uspona imaju nagib od 3.7 % i treba ih voziti sa puno obrtaja.

Zlatibor na vidiku

Oprez: na 76.8 kilometru se dolazi na neobeleženu raskrsnicu gde treba skrenuti levo ka Zlatiboru. Preporučuje se da sa prvim prolaznikom potvdite da se krećete u dobrom smeru, ka Zlatiboru. Još jedan ortijentir je sledeća raskrsnica, gde skrećete levo. Ona bi trebalo da je obeležena, i dolazi na 85.5 km staze. Na toj raskrsnici se skreće levo, a desno kao Rožanstvu i Sirogojnu.

Od ove raskrsnice je ostalo oko 10 km do Zlatibora, dobrog asfalta i širokog puta, uz jedno kraće brdo oko 3km. Pri kraju tog uspona, prolazi se kroz četinarsku šumu, kreće nizbrdica, uključujete se na magistralu, skrećete desno i eto Zlatibora!