Divčibare-uspon sa severne strane

Ova priča će Vam predstaviti uspon na Divčibare sa severne strane, tj. iz pravca Valjeva. Na Divčibare se može popeti drumom sa četiri strane, a o dve ste vec imali prilike da čitate na ovom blogu: sa istočne i jugoistočne strane.  Posle dugo godina se vraćam na ovaj drum, gde sam nekada kao takmičar vozio brojne trke. Odlučio sam da na severni uspon dođem spuštajući se sa Divčibara ka Mionici, prolazeći kroz selo Rajković i pored Petnice, pa da iz centra Valjeva napadnem vrh Divčibara. Očekivao sam dve stvari: puno brda i puno prelepih pogleda na šume i doline valjevskog kraja. I jednog i drugog je bilo na pretek…jer Divčibare su biciklistički raj zapadne Srbije.

Početak i spust ka Mionici

Stižem kolima iz Beograda (oko 110 km Ibarskom magistralom), i zatičem sunčan dan na Divičibarima. Pogledi fenomenalni kao i uvek i prosto Vas vuku da što pre krenete na vožnju. Sve po redu, kafica, raspakivanje, montiranje bicikle i kreće se na vožnju. 

Iz centra Divičbara kreće se putem ka Mionici. Izlazak iz centra je zapravo kratko brdo, tako da se lagano kreće, da se noge naviknu. Brzo se stiže na spust i uživanje kreće…

Početak spusta
Početak spusta

Spust ka Mionici nije najzahtevniji spust koji ćete ikada sresti, niti je preterano opuštajući. Najtačnije je reći da je to spust koji zahteva puno pažnje od vozača. Prvo, asfaltna podloga nije savršena, ima dosta oštećenja i loših krpljenja puta. Drugo, ima dosta oštrih krivina, slabo preglednih. Na posletku, treba reći da se može očekivati saobraćaj povećanog inteziteta. Ali, pogledi koji se pružaju su predivni, tako da vredi spuštati se polako i uživati.

Serpentine na putu ka Mionici
Serpentine na putu ka Mionici

Spust se završava ulaskom u selo Krčmar i odmah kreće kraći uspon od približno 2 km. Nije težak, nagib svega 2,9 %. Kreće spust i valovit teren i dolazi se na prvu raskrsnicu. Skreće se levo ka Valjevu, na obelenoj raskrsnici. 

Ka Valjevu

Od raskrsnice do Valjeva ima 18 km, po valovitom terenu. Nizbrdica i uzbrdica se smenjuju na svakih 500m-1000m, tako da ova deonica može biti zahtevna. U zavisnosti od nivoa forme, treba čuvati snagu, jer uspon na Divčibare tek sledi. Ono što je posebno lepo na ovoj deonici je što sa leve strane imate pogled na Divčibare a sa desne se često pruža širok pogled na ceo valjevski kraj, samo Valjevo i sva okolna mesta. Po danu kada sam vozio ovu turu, oblaci su se navukli iznad Divčibara pa je bilo baš lepo gledati nebo sa toliko boja.

Nadolazeća kiša nad Divčibarima

Treba imati na umu da na ovoj deonici do Valjeva, vrlo verovatno nema prodavnica ili mesta gde možete natočiti vodu. Prolazi se često kroz naseljena mesta, ali ne treba računati na prodavnice. Poslednje mesto za dopunu hrane i vode je bila raskrsnica gde se skrenulo levo ka Valjevu.

Valovitim i krivudavim putem do Valjeva

Posle ove valovite denonice, stiže se u Valjevo. Do vrha Divčibara je ostalo jos 36 km i Valjevo je idealno mesto za dopunu vode i hrane. 

Obratiti pažnju na raskrsnicu koja Vas vodi do puta za Divčibare: po ulasku u grad, prolazite ispod nadvožnjaka. Posle nekih približno 500m, dolazite na Y raskrsnicu gde idete desno. Ubrzo posle nje, dolazite na obeleženu raskrsnicu, gde skrećete desno i nastavljate ka Divčibarima.

Uspon

Od Valjeva do Divčibara ima 35 km. Iako na ovoj deonici ima nizbrdica, bolje je reći da je to sve jedan veliki uspon. Spremimo se za najgore. očekujmo najbolje. 

Na putu do Divčibara ima dosta saobraćaja, jer je ovo magistralni pravac. Prodavnice i restorani nisu toliko česti, tako da treba iskoristiti prolazak kroz Valjevo za dopunu hrane i vode. Na 9 km do kraja, u Kaoni, gde se skreće levo ka Divčibarima ima restoran. Asfalt je skoro celom deonicom odličan, osim kraćeg dela od nekoliko kilometara, koji počinje oko 48. kilometra ove staze. 

Što se tiče samog uspona i kako ga voziti, treba reći da se ovaj uspon vozi kako na snagu tako i na „pamet“. Niti ga možete voziti samo na snagu, niti samo na iskustvo (35 km!). 

Radi lakšeg pregleda, uspon sam podelio na dva dela. 

Prvi deo uspona

Prvi deo uspona je onaj iz centra Valjeva (35.km) do kamenoloma koji se nalazi na 50. km vožnje. Deonica kreće usponom iz Valjeva, sa puno dugačkih pravaca i stepenastim penjanjem- ~1 km uzbrdo/ ~1 km ravno.

Jedan od stepenastih uspona
Jedan od stepenastih uspona

Teško je za držanje ritma, a ni ti delovi ravnog nisu dovoljno dugački da bi se vozač odmorio. Po mom mišljenju, ovaj prvi deo je teži deo celog uspona. Dobra stvar je da je asfalt odličan, a pogledi su prelepi kao i na celoj ovoj vožnji. Sve vreme imate pogled na Divčibare, i nekako je uzbudljivo videti kako se polak približavate svom cilju, a u isto vreme on deluje tako daleko. 

Posle oko 8 km, teren malo zaravni i kreće spust ka kamenolomu. Do kamenloma je ostalo oko 7 km, i vozi se po ili odličnom asfaltu ili potpunoj katastrofi od puta. Taj loši deo dolazi tek pri kraju, i zaista je loš. Razdrmaće Vas skroz, a treba isto paziti i na rupe i kamenje, da ne biste probušili gumu. Ova deonica je najružnija strana ove vožnje, ali sva sreća da nije preterano dugačka, oko 2-3 km. 

Kraj uspona i spust ka kamenolomu

Kad se prođe kamenolom, prolazi se kroz malo selo gde (možda) radi jedna kafana. Prepoučujem da se stane, sipa voda, odmori, jer predstoji uspon od 13 km i samo jedna prilika za dopunu zaliha, i to u mestu Kaona, na prevoju gde se skreće levo ka centru Divčibara. 

Drugi deo uspona i kraj vožnje

Iako predstoji uspon od 13 km, može se reći da je najgore prošlo. Od kamenoloma kreće dobar asfalt koji Vas prati sve do kraja vožnje. Do Kaone, uspon je blag, sa procentom nagiba od 3-5%.

Lagani uspon do Kaone

Kad dođete na ovaj deo,  već imate osećaj da ste tu, u srcu Divčibara. Šuma postaje gusta i njeni mirisi su svuda oko Vas. Ako se pogodi da se nađete na tom putu pre ili posle kiše, ili u sumrak, čula će Vam uživati apsolutno.

Deonica pre Kaone, pogled na Divčibare

Dolazi se u Kaonu, gde se skreće levo ka centru Dičibara. Raskrsnica je velika, jasno obeležena, a tu je i restoran.

Kaona

Do kraja vožnje je ostalo 9 km, a do kraja uspona oko 6 km. Jeste blizu, ali neka Vas to ne zavara. U tih 6 km se kriju deonice uspona sa nagibom od 10% (ukupno 3 km), a ostatak ima nagib od 5-7%. Pred početak ovakve deonice, koja dolazi na samom kraju vožnje, je dobro uzeti energetski gel. 

Brdo se završava na prelepom vidikovcu koji se zove Paljba. Pogled se pruža preko Požeške kotline, pa sve do Zlatibora i Golije. Obucite nešto toplo da se ne prehladite i napravite pauzu ovde. 

Vidikovac Paljba

Ostalo je da se spustite do centra Divčibara (oko 2 km) i saberete utiske sa ove prelepe vožnje….:)

« 1 од 2 »
Mapa (link)    
# KM od početka KM do kraja Znak Komentar
 1.  0 71 Start Početak staze ispred hotela Divčibare
 2.  3 68 Y raskrsnica, skretanje levo
 3.  4,5 66,5 !!! Oštra krivina
 4.  8 63 !!! Oštra krivina
 5.  12 59  !!! Oštra krivina
 6.  17,8 53,2  ← P Skretanje levo za Valjevo, prodavnica
 7.  24,5 46,5  ← Centar Rajkovića, skretanje levo (prati se glavni put)
 8.  34 37  Ρ Prodavnica, ulazak u Valjevo
 9.  34,5 36,5  → Y raskrsnica, skretanje desno
 10  35 36  → Skretanje desno
 11.  62,1 8,9  ← P Kaona, restoran, skretanje levo
12.  71 0 Cilj Kraj staze