Kopaonik-Jošanička Banja-Rudnica-Kopaonik

Strmom stazom do vrha Kopaonika

Svoj boravak na Kopaoniku u leto 2018. godine sam iskoristio da se popnem na tu planinu sa sve četiri strane (Jošanička Banja, Kriva Reka, Brzeće) i došao je red da Vam, dragi čitaoci, predstavim i najstrmiji uspon, onaj preko Rudnice.

Krug na Rudnicu je zapravo isti kao i krug preko Jošaničke Banje, samo u drugom smeru. Dugačak je 82 km i prepoznatljiv je po strmom usponu od mesta Rudnica do vrha. Uspon je dugačak 20,5 km, sa prosečnim nagibom od 6,4% i spada u HC (horce category).

Deonica uspona gde nagib dostiže 12%

Polazak sa Kopaonika

Biciklu ste spremili, gume napumpali, kočnice proverili, kaficu popili i spremni ste za polazak. Iz centra se kreće ka Jošaničkoj Banji, spustom dugačkim prelepih 25 km. Spust do Jošaničke Banje je relaksirajući, bez mnogo oštrih krivina, ali je asfaltna podloga loša i ne treba brzati. Šteta je da se vožnja započne gumi defektom.

Kada dođete u Jošaničku Banju i pređete most, skrećete levo i nastavljate ka Ibarskoj magistrali, koja je udaljena oko 10 km. Ta deonica je skoro pa kao spust ali se pedale ipak moraju vrteti!

Posle 10 km od Jošaničke Banje dolazi se u Biljanovac i uključuje na Ibarsku magistralu. Skreće se ponovo levo, ka Raškoj. Ova raskrsnica je dobro obeležena i vrlo frekventna, oprez je neophodan.

Od uključenja na magistralu do Raške, ima 18 km, skoro ravnog terena. Vozi se uzvodno uz reku Ibar, pa ponekad možete imati osećaj da se blago penje. Ovde treba biti mudar i izabrati prenos brzina koji će Vam dati dobre obrtaje i ostaviti noge odmorne za uspon. Ne preporučuje se korišćenje teških prenosa, kao što je 52×14. Čak šta više, ja sam za ovu deonicu izabrao malu šajbnu 39 a pozadi zupčanike u rasponu 14-18.

Put do Raške

Posle pređenih 53 km od vrha Kopaonika, dolazi se u Rašku i tu je dobro napraviti pauzu. Od Raške do Kopaonika je ostalo 29 km i ne bi trebalo računati na mesta za dopunu vode i hrane. Može ih biti, ali treba se spremiti na najgore.

Raška-Kopaonik

Na kružnom toku u Raškoj skreće se levo i prati putokaz za Kosovsku Mitrovicu. Do Rudnice se vozi po fenomalnoj asfaltnoj podlozi, prosto se uživa. Na ovakvim deonicama biciklista može da oseti koliko je lakše voziti po glatkom asfaltu nego po hrapavom ili asfaltu sa rupama.

Dolazi se u Rudnicu, malo mesto u podnožju Kopaonika, skreće se levo i prava zabava može da počne.

Rudnica, skretanje za Kopaonik

Uspon

Od Rudnice do vrha Kopaonika uspon je dugačak 20,5 km, sa prosečnim nagibom od 6,4 %. Na mapama je prikazan kao uspon HC (horse category), što je oznaka za najteže uspone i retko koji biciklista se neće složiti sa ovom ocenom. U tih 20,5 km, skoro i da nema deonica gde možete predahnuti a ima nekih koji će spustiti brzinu ispod brzine hoda (nagib 12%).

Najvažnije pitanje je koji prenos izabarati. Biciklisti takmičari mogu izabrati kombinaciju 39-25, mada mislim da ni to nije dovoljno, makar ne dovoljno komotno. Kao rekreativni biciklista imao sam upravo taj prenos i dosta sam se namučio, pogotovu pri kraju kada se umor akumulirao. Znači, savet je što lakši prenos to bolje, na primer da manji zupčanik napred bude 34 ili manje.

Pogled na uspon i dolinu između Raške i Kosovske Mitrovice, posle pređenih ~2/3 uspona

Prve prodavnice (ali ne treba računati na to da su uvek otvorene), srećete na nekih 6 km do kraja vožnje, u naseljenom mestu pre samog ulaska u Nacionalni park Kopaonik.

Posle prolaska naselja (drugo naselje od podnožja u Rudnici), kreće po mom mišljenju najteži deo. Nagib uspona je isti, ali noge su umorne i mislima ste već na kraju…ali ipak,ostalo je oko 5 km do kraja!

Poslednji kilometri

Na ovu vožnju treba krenuti spreman, u svakom smislu. Da bi ste prošli koliko toliko lagodno, potrebno je imati makar osrednji nivo forme, dobar izbor brzina, i uvek dovoljno hrane i vode. Neke vožnje se mogu izgurati, na blef ili svežinu, ali vožnja koja se završava usponom u HC kategoriji…nije jedna od njih.

Spremite se i uživajte u HC usponu i pogledima!

Važne tačke na stazi
Mapa (link)
# KM od početka KM do kraja Znak Komentar
1. 0 82 Start Ispred Konaka
2. 1,5 80,5 Skretanje desno ka Jošaničkoj Banji
3, 25 57 Centar Jošaničke banje, skretanje levo za Rašku. Prodavnica. Dom zdravlja
4, 35,5 46,5 Baljevac, prodavnica, skretanje levo ka Raškoj
5, 53 29 Raška kružni tok-skretanje levo kao Kopaoniku.
6, 55,9  26,1 !!! Neobeleženi pružni prelaz
7, 62 20 Rudnica, Skretanje desno ka Raškoj
8.  80  2 Skretanje desno kao centru Kopaonika
9.  82  0  Cilj Kraj staze

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *