Kopaonik-Jošanička Banja-Kriva Reka-Kopaonik

Kraljevski uspon na Kopaonik

Posle uspona iz Jošaničke Banje i Brzeća, došao je na red i na onaj preko Krive Reke. Dok prolazim staze dosta razmišljam o tome kako bih mogao nasloviti tekst i u tu svrhu tražim neki upečatljiv detalj. Za ovaj tekst nisam imao dilemu: sa svojim finalnim usponom od 31 km, ovo je kraljevski uspon na Kopaonik.

O stazi

Stazu sam osmislio tako da kreće iz centra Kopaonika, spušta se do Jošaničke Banje, gde se skreće desno ka Brusu, nastavlja do sela Milentija, odakle se skreće desno i preko Krive Reke stiže do vrha Kopaonika.

Staza ima tri bitne karakteristike: dugačak spust do Jošaničke Banje, uspon na putu ka Brusu (20 km) i finalni uspon do vrha Kopaonika (31 km). Te karakteristike određuju kako se treba spremiti za vožnju: obezbedite prsluk i rukave za spust; dve flašice vode i hrana je obavezna; usponi su teški i prenos 39-25 je zaista minimum koji treba imati.

S obzirom na to da ima ukupno 51 km uspona, što je više od pola staze, staza se preporučuje samo biciklistima koji imaju zavidni nivo forme. Kao osrednje spremni rekreativni vozač, moram priznati da sam uz teške muke izvezao ovu vožnju, moglo bi se reći „više na iskustvo nego na snagu“.

Spust i prvi uspon

Kreće se iz centra Kopaonika, naselje Suvo Rudište, u pravcu Rudnica/Jošanička Banja. Ubrzo se stize na Y raskrsnicu i tu se skreće desno ka Jošaničkoj Banji. Raskrsnica je lepo obeležena. Od te tačke ima 24 km do Jošaničke Banje. Na ovom spustu treba biti oprezan. Asfaltna podloga nije idealna, ima dosta odrona i zahtevnih krivina. Pravaca nema mnogo, tako da je nije baš neki spust za uživanje.

Ka Jošaničkoj Banji

Kada stignete u Jošaničku Banju, prelazite most i odmah skrećete desno, ka Brusu. Ovde kreće prvi uspon dana. Uspon je dugačak približno 20 km i vodi sve od Jošaničke Banje do mesta Ploče. Prosečan nagib je 2,8 %, što se i ne čini kao mnogo, ali na 20 km i tih 2,8 % zna da zaboli. Postoji nekoliko deonica gde nagib ide od 5 % do čak 9 %, a uspon završava sa 2 km nagiba 6 %. S obzirom na to da saobraćaja skoro i da nema, tokom celog uspona jasno čujete zvuke planinskih reka. Kada se uđe u mesto Ploče, usponu se bliži kraj. Izlazi se na prevoj i dugačak spust kreće.

Spust ka Brusu

Spust je fenomenalan, prelepi pogledi, širok drum, pravo uživanje. Kao da nagoveštava patnju koja uskoro sledi. Od početka spusta, do sela Milentija gde se skreće desno ka Kopaoniku ima 15 km. U tih 15 km bi trebalo dopuniti vodu i hranu, jer ne treba računati na česme i prodanice od Milentije do vrha Kopaonika.

Početak uspona na Kopaonik

Uspon kreće lagano u prva 2 km, ne nagoveštavajući sta sledi. Posle ta 2 km, sledi deonica od 4 km gde se nagibi kreću od 6 do čak 14 %!

Serpentina na prvom delu uspona ka Kopaoniku

Prolazi se kroz serpentine, nezaobilazne na ovakvim usponima. Sreća je da ima dosta hladovine, tako da to olakšava vožnju. Na 8 km od početka uspona, u selu Osredci se nalazi prodavnica, koja ako radi, predstavlja pravo mesto za prvu pauzu. Na ovakvim stazama, koje prolaze kroz ruralne krajeve, ne treba računati da lokalne prodanice uvek rade, ali ako rade, to treba iskoristiti.

Deo uspona u selu Osredci

Ka Krivoj Reci

Iz sela Osredci, kreće se dalje ka Krivoj Reci. Do Krive Reke put vodi valovito, ima čak i dva kraća spusta, ali i deonica uspona sa nagibom 9 %. Na 71 km staze izlazi se na proplanak gde kreće spust ka Krivoj Reci.

Spuštate se u dolinu i tu kreće težak uspon do centra Krive Reke- 1 km nagiba 11%. U Krivoj Reci je poslednja prodanica do vrha Kopaonika, a ostalo je još skoro 20 km do kraja. U Krivoj Reci sam saznao da na ovoj deonici u toku zime nema javnog prevoza, zbog težine uspona i krivina.

Gledajući mapu na mapmyride.com, ovaj uspon je podeljen na dva dela, zbog ovog spusta pre Krive Reke, ali po mom mišljenju nema dovoljno razloga za to, jer je spust kratak, u odnosu na celokupnu dužinu uspona.

Kriva Reka-Kopaonik

Poslednja deonica uspona. U odnosu na ono što je pređeno, neko bi rekao da je do Kopaonika ostao lakši deo posla, ali umor je tu i on otežava. Do vrha uspona je ostalo 16,5 km, prosečnog nagiba 4,6 %. Ima i poneki kratki spust ali i deonica od 9-11 % nagiba.

Poslednji kilometri uspona

Po mom mišljenju, ova poslednja deonica je i najteža. Strpljenje je pri kraju, uspon ne popušta i treba ostati fokusiran. Nadmorska visina je već dosta visoka (preko 1100 m), nema vlage i mnogo je prijatnije za vožnju. Između Krive Reke i vrha uspona se savlađuje čak 759 metara nadmorske visine.

Na 85,5 km od početka staze se uključuje na glavni pravac Brus-Kopaonik i tu se skreće desno. Do kraja je ostalo oko 7 km, mahom uspona, ali kraj je već na dlanu.

6 km do kraja

Za kraj, reći ću da će Vam vožnja neumoljivo tačno pokazati koliko viška kilograma imate i da li ste i koliko pogrešili što niste poslušali savet da stavite lakši prenos zupčanika.

Neka ova vožnja bude vrhunac sezone, nešto kao nagrada za sav trening tokom godine. Nema bolje nagrade za svu patnju od osećaja zadovoljstva na kraju i lepih pogleda sa vrha!

Važne tačke na stazi
Mapa (link)
# KM od početka KM do kraja Znak Komentar
1. 0 92,5 Start Centar Kopaonika
2. 1,5 91 Skretanje desno ka Jošaničkoj Banji
3. 25,5 67 Skretanje desno ka Brusu
4. 55 37,5 P → Selo Boturići, razdvajanje puta za Brus i poslednja prodavnica pre skretanja ka Krivoj Reci
5. 58,5  34 Skretanje ka Krivoj Reci
6. 85,5  7 Skretanje ka centru Kopaonika
7. 92,5 0 Cilj Kraj staze

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *