Zlatibor-Tara-Zlatibor

Od Zlatibora do Tare

Ako odlučite da posetite Zlatibor ili Taru, ne propustite priliku da biciklom pređete rutu koja povezuje ova dva velika turistička centra! Vožnju od Zlatibora do Tare odlikuje krajolik, sve najlepše od Srbije i nekoliko dugačkih i srednje teških brda je ono po čemu ćete pamtiti ovu vožnju. Da krenemo…

Ukratko o stazi

Glavna karakteristika ove staze su dugački usponi osrednje težine, prosečnog nagiba oko 4-5%. Ukupno ima 4 ovakva uspona, od kojih je najkraći 6 km a najduži nešto preko 11 km. Asfalt je dobar duž cele trase, put je dobro obeležen i saobraćaj je srednjeg inteziteta, osim na samom početku i kraju gde se vozi po glavnoj magistrali koja povezuje Srbiju i Crnu Goru. Staza povezuje dva velika turistička mesta, Zlatibor i Taru, tako da se može računati na mesta za predah, restorane i prodavnice. Kada biciklističke ekipe prave pripremne kampove na Zlatiboru ili Tari, upravo na ovoj stazi rade treninge snage, jer je staza idealna za to.

Polazak sa Zlatibora

U analizu ove staze polazimo sa Zlatibora. Izlazi se iz centra i na kružnom toku se ide levo, prateći tablu Užice/Čačak/Beograd. Odmah nailazimo na kratak uspon dužine 1 km, i ovde treba voziti lagano. Prolazi se ispod nadvožnjaka, i kreće fenomenalan spust dužine 7 km. Na ovom spustu treba biti izuzuetno oprezan jer se prolazi kroz slabo osvetljen tunel i vozi se po frekventoj magistrali. Za spust je rezervisana samo jedna traka i preticanje se strogo kažnjava. Imajte svetlo upaljeno u tunelu, kaciga na glavu i držite volan čvrsto! Kraj je spusta kada prođete ispod nadvožnjaka i naiđete na tablu na kojoj je jasno pokazan pravac za Taru, skretanje desno.

Prvi uspon

Može se reći da prvi uspon kreće čim se skrene sa magistrale. Mapa pokazuje da je dugačak 11,3 km, prosečnog nagiba 2 %, što ne deluje kao teško, ali ono što je teško je dužina i činjenica da uspon postepeno povećava nagib, tako da će se u poslednja 3 km dosta osetiti. Ovaj uspon treba voziti lagano, i pametno rasporediti snagu. Može se ponekad desiti da duva vetar u grudi, jer se jednom deonicom vozi kroz široku dolinu. Kada izađete iz te doline, i uđete u brda, znajte da teži deo počinje i nagib je oko 4 %. Uspon se završava prevojem i kreće opuštajući spust, dužine oko 5 km. Iskoristite priliku da odmorite noge i uživate u tipičnom krajoliku zapadne Srbije, bogatom livadama i zimzelenim drvećem.

Tara

Put za Taru se odvaja u mestu Kremna, i skretanje je lepo obeleženo. U Kremni se nalazi restoran, prodavnica i pumpa, tako da ako fali vode ili hrane, ovo je mesto da se to dopuni.  Inače, ako bi se nastavilo pravo, došlo bi se na granicu sa BiH, jer je ovo magistrala koja povezuje Srbiju i Bosnu i Hercegovinu, i vodi ka gradu Višegradu, a usput prolazi pored Šarganske osmice i Drvengrada, popularnih turističkih destinacija.

Predeo na Tari

Uspon na Taru iz pravca Zlatibora (postoje još dva iz pravca Bajine Bašte) je prava poslastica za bicikliste: dugačak a lagan (prosečan nagib 5,3%) sa prelepim pogledima i oštrim planinskim vazduhom čak i u sred leta. Nagib je ravnomerno raspoređen i težih sekcija dužih od 300-400m. Biciklisti takmičari ovaj uspon voze i na velikom prednjem zupčaniku. Rekreativcima se preporučuje mali zupčanik, i naravno što više obrtaja.

Kada naiđete na prvu oštru krivinu na desno, kraj je relativno blizu, ne više od 1,5 km. Dolazi se na prevoj, i tu je zamišljeni okret na ovoj stazi. Ako želite da vidite centralni deo turističkog naselja na Tari, skrenite desno na tom prevoju i put od kocke će Vas ubrzo odvesti tamo. Tu je nekoliko hotela, restorana i prodavnica.

Povratak

Povratak na Zlatibor je predviđen identičnom rutom kao i dolazak na Taru. Spušta se u Kremnu, skreće levo ka Zlatiboru, vozi do magistrale gde se isključuje desno i upućuje usponom ka Zlatiboru.

S obzirom na to da ste istim putem došli na Taru, već imate ideju šta Vas sve čeka na putu nazad. Vredno pomena je da treba biti oprezan na spustu niz Taru (pomalo ste umorni), da je brdo posle Kremne malo lakše u smeru ka Zlatiboru nego ka Tari, i da Vas posle tog brda čeka duga podvozna sekcija do magistrale. Ali, prava poslastica ove vožnje tek sledi…

Uspon na Zlatibor

Uspon na Zlatibor, od bilo koje tačke iz pravca Užica da krenete, je na neki način vrlo podmukao. Čini se lakim, put je širok, ako krenete iz Užica čak ćete i na nizbrdice naići, ali sveukupno ovaj uspon je vrlo zahtevan, a pogotovu njegova poslednja deonica koja se vozi na ovoj stazi od Tare.

Poslednja 2 km uspona na Zlatibor

Silazite na magistralu i uspon lagano kreće. Dugačak 6,8 km, prosečnog nagiba 5,1 %. U početku se čini lakim i ima se utisak da će tako biti do kraja. Neće i spremite se za to raspoređivanjem snage. Pravu težinu uspona ćete videti tek po prolasku pored mesta Čajetine, kada ulazite u poslednja dva kilometra ovog uspona. Tu se nagib penje na pristojnih 9%i posle celog dana u sedlu, tih 9 % se i te kako osete. Tajna je ne doći do Čajetine umoran. Ako ste pre Čajetine umorni, pripemite se za 2 km bola u nogama.

Po prolasku kroz tunel Čajetina, izlazi se na prevoj, sledi spust ka kružnom toku, tu skrećete desno i pravac zaslužena limunada pored jezera!