O treningu

Na temu treninga postoji ogroman broj materijala, video snimaka, iskustava, saveta i stručnjaka i iz razgovora sa biciklistima amaterima sam razumeo da većina ima jedno pitanje: koji je pristup najpravilniji?

Imajuci na umu da ovo pitanje postavljaju biciklisti amateri, koji se ne trkaju i nemaju pristup svim onim visokotehnološkim sredstvima, ja ih uputim na drugo pitanje: šta je amateru potrebno od treninga?

Amater bi trebao da ima od svega po malo, da bi uživao u svakoj vožnji. S toga, preporučujem fokus na tri osnovna elementa u biciklističkom treningu i to sledećim prioritetom:

-Tehnika

-Izdržljivost

-Snaga

Tehnika

Kao i svaka druga veština i vožnja bicikle se može oplemeniti radom na specifičnim tehnikama. Tehnike je teško i opisati kroz tekst, tako da će tekst samo izdvojiti najvažnije tehnike koje su potrebne da bi se drumski bicikl vozio što efikasnije.

Način pedaliranja 

Pozicija na bicikli (izbor bicikla i sedišta odgovarajuće dimenzije i podešavanja)

Držanje volana

Vožnja u ili van sedla

Vožnja u grupi

Izdržljivost

Ono što je temelj u gradnji kuće, to je izdržljivost za biciklistu. To je osnova, na koju se sve dograđuje. Izdržljivost vam omogućava da budete u snazi da vozite biciklu određen broj sati ili kilometara. Obratite pažnju, da ovde ne pričamo o brzini kojom ćete voziti ili pak o tome koliko ćete lako savladati neki teren.  Kad se priča o izdržljivosti, misli se samo na to da biciklista bude u stanju da izveze željeni broj kilometara. 

Kako raditi na izdržljivosti?

Vrlo lako, samo vozite što više. Postepeno povećavajte broj pređenih kilometara, i svaka sledeća duža vožnja neka bude samo malo duža nego prethodna. Zacrtajte sebi neki cilj, na primer da budete u mogućnosti da odvozate 120 km bez problema. Znate koliko vozite sada, i postepeno povećavajte iz treninga u treninga. Ako krenete sa treninzima od 50, postepeno povećavate i u trenutku kad ste na 80 km osetite da imate poškoće, ostanite na tom nivou neko vreme, do onog trenutka kada vožnja od 80 km više nije problem. 

Kad radite na izdržljivosti, samo je bitno da se pedale okreću. Ne gledajte brzinu, ne gledajte koji prenos na zupčanicima vozite, ne brinite po kakvom terenu vozite- samo vozite i to što više!

Snaga

Snaga je nadogradnja izdržljivosti, i to je ono što omogućava biciklisti da vozi brže. Snaga je slična snazi motora u kolima. Svaki auto može da vozi hiljade kilometara (izdržljivost), ali kojom brzinom i uz koju potrošnju je pitanje snage. 

Kako raditi na jačanju snage?

Pre nego što se krene u rad na snazi, treba biti siguran da je izdržljivost na željenom nivou. Za razliku od izdržljivosti, treninzi snage su vrlo specifični. 

Snaga se trenira vožnjom na „krupnim prenosima“-  podesite lanac na veliki zupčanik napred a pozadi na što manji. Izaberite valovit teren, kraće dužine, neka vožnja bude do 90 min i krenite.

Kako ćete znati da radite trening dobro?

Pedale čete okretati sporo i teško. Ako dođete na deonicu gde imate osećaj da ne možete da okrente pedalu, postavite lanac na veći zupčanik pozadi- ali samo jedan. Tek ako ni to ne pomaže, stavite još jedan lakši. 

Trening snage treba raditi najviše dva puta nedeljno, i neka to bude posle dana odmora. 

Da bi ste videli kako rad na snazi doprinosi formi, probajte da nekoliko dana posle treninga snage, istu stazu na kojoj ste vežbali snagu odvozate na „normalnim prenosima“, gde ćete voziti na malom zupčaniku napred i  imati više obrtaja. Imaćete osećaj da bicikla ide sama jer ste istu stazu prethodno prošli na teži način!